כנס רפואה דיגיטלית

בתאריך 17.12.2018 התקיים כנס "רפואה דיגיטלית" במעמד סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן.

בכנס זה הוצגה תוכנית חדשנית המתקיימת בבבית החולים "פלימן", המבצעת שימוש במציאות מדומה (VR) ומאפשרת לסגל בית החולים, ובעתיד גם למטפלים עיקריים ובני משפחה, לחוות את נושא הדמנציה מנקודת מבטו של החולה הדמנטי.

לדברי ברוך שדמי, מנהל אגף מערכות המידע בבית החולים השיקומי הגריאטרי פלימן, "אחד האתגרים כיום בעולם כולו הוא להתמודד עם הזדקנות האוכלוסייה. זה רק ילך ויגבר. דמנציה היא אחת המחלות השכיחות בהקשר זה בתחום השיקום. מדובר בהיחלשות הזיכרון. זו בעיה פיזית ומחשבתית שמובילה לסיכון גדול כמו למשל לנפילות. מעבר לכך, קשה לזהות את המחלה, היא לא הפיכה ואין לה טיפול כיום. זו מחלה כרונית. בישראל כיום 20% מהקשישים סובלים מדמנציה ברמות שונות".

לדבריו, "מלבד החולה, ההשפעה היא גם על המטפל, לרוב בני משפחה. רוב חולי הדמנציה לא יוכלו לתפקד בכוחות עצמם וזקוקים לסיוע. ישנם קשיים פסיכולוגיים של המטפל בבית או בבית החולים בהתמודדות, חוסר הבנה של המטופל,קושי להסתגל לאורח חיים חדש ועוד. קיימת גם הכחשה והדחקה של המחלה".

שדמי הוסיף כי "ניסינו במהלך השנה לראות איך ניתן לסייע למטפלים ובני משפחה של החולים בדמנציה ולהעביר להם ידע שיוכל לסייע להם בכך. כך הגענו לשימוש באפליקציה המשלבת מציאות מדומה שהקימה חברה בריטית. האפליקציה מציגה סרטוני תלת מימד אשר נותנים לצופה אפשרות לחוות מה עובר על החולה הדמנטי".

במהלך האירוע הוקרן סרטון ובו הצופה רואה את סביבתו כאילו הוא עצמו החולה וממבט עינו. לדוגמה, החולה רואה שלולית וחושבת שמדובר בבור ענק ומגיבה בהתאם.

"זה מאפשר להתחבר לחולה, מכניס אמפתיה ומעביר את החוויה של החולה, מאפשר להנגיש לצוות ולמטפל מה עובר על המטופל", סיכם.